Konferencja naukowo-techniczna

LIGHTFLOW 2025
Oświetlenie przestrzeni publicznej: nowe standardy, technologie i wyzwania

IBDiM, Warszawa, 20 listopada 2025 r.

20 listopada 2025 r. w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów odbyła się konferencja Oświetlenie przestrzeni publicznej” LightFlow 2025, poświęcona zagadnieniom oświetlenia drogowego i przestrzeni publicznych. Konferencja zgromadziła ekspertów branżowych, przedstawicieli samorządów oraz środowiska naukowego. Podczas wydarzenia omówiono najnowsze trendy, technologie i wyzwania związane z oświetleniem w przestrzeni miejskiej i drogowej.

Patronat honorowy nad Konferencją objęli: Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak, Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Paweł Woźniak oraz Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Zarządów Dróg Powiatowych i Unia Miasteczek Polskich.

Patronat naukowy nad przygotowaniem i przebiegiem wydarzenia sprawowały Wydział Transportu i Wydział Elektryczny Politechniki Warszawskiej.

Uroczystego otwarcia Konferencji dokonali Dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM oraz dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.

Pierwsza sesja poświęcona była omówieniu aktualnych przepisów i wymagań formalnych w zakresie oświetlenia przestrzeni publicznej. Sesję prowadzili dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM oraz dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW.

Sesję rozpoczęło wystąpienie ekspertów z Politechniki Warszawskiej - dr hab. inż. Piotra Tomczuka, prof. PW i dr inż. Marcina Chrzanowicza, którzy omówili zawartość wytycznych projektowania urządzeń do oświetlenia dróg zamiejskich i ulic (WR-D-72-1 i WR-D-72-2) oraz wytycznych projektowania oświetlenia przejść dla pieszych. Wytyczne projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 4: Projektowanie oświetlenia przejść dla pieszych (WR-D-41-4).
Koncepcje oświetlenia przestrzeni publicznej przedstawił Piotr Ratajkiewicz z Politechniki Poznańskiej. O oddziaływaniu środowiskowym oświetlenia drogowego mówiła dr inż. Urszula Błaszczak z Politechniki Białostockiej. Natomiast Ewa Zagubień (ESCOlight) scharakteryzowała rozwiązanie redukujące koszty energii i poprawiające efektywność energetyczną inwestycji oświetleniowych.

Druga sesja dotyczyła drogowej infrastruktury oświetleniowej i rozwiązań technicznych. Prowadzącymi sesję byli dr inż. Urszula Błaszczak i dr inż. Marcin Chrzanowicz.
Jako pierwszy wystąpił Dawid Latała (Elektromontaż Rzeszów) prezentując zagadnienia związane z bezpieczną konstrukcją wsporczą, prezentując rozwiązanie „Bezpieczny Punkt Oświetleniowy”.
Tomasz Matkowski (BTH Technolight) przedstawił ewolucję jakościową opraw oświetleniowych ze źródłami LED, omawiając kierunki rozwoju technologii.
Następnie Mariusz Ejsmont (LUG) omówił zagadnienia związane z wymianą opraw na LED i dalszymi krokami modernizacji. Tematem drugiego wystąpienia Mariusza Ejsmonta (Pol-Lighting) były dobre praktyki w zamówieniach publicznych dotyczących modernizacji instalacji oświetleniowych.
Dr inż. Piotr Jaskowski z Politechniki Warszawskiej scharakteryzował szybką metodę oceny stanu oświetlenia drogowego. Na zakończenie tej sesji Borys Skrzypiński (GL Optic) przedstawił nowoczesną aparaturę do pomiarów oświetlenia drogowego.

Tematyka sesji trzeciej koncentrowała się na zagadnieniach oświetlenia drogowego w kontekście zmian klimatycznych. Sesję prowadzili dr hab. inż. Henryk Wachta z Politechniki Rzeszowskiej i dr inż. Piotr Jaskowski.
Sesję rozpoczęło wystąpienie Dariusza Dropa z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.
Następnie dr hab. inż. Henryk Wachta omówił opłacalność modernizacji oświetlenia drogowego w gminach, uwzględniając ograniczenia eksploatacyjne i finansowe.
Dr inż. Krzysztof Baran z Politechniki Rzeszowskiej zaprezentował zasadność stosowania systemów sterowania oświetleniem na przykładzie wybranych gmin.
Kolejnym prelegentem był dr hab. inż. Krzysztof Tomczuk z SGGW, który przedstawił autonomiczny systemu zasilania oświetlenia przejść dla pieszych.
Reprezentujący Politechnikę Częstochowską dr inż. Marek Kurkowski mówił o znaczeniu audytu energetycznego w planowaniu inwestycji.
Sesję zakończyła prezentacja dr inż. Marcina Leśko z Politechniki Rzeszowskiej dotycząca wpływu dokładności pozycjonowania opraw drogowych na warunki oświetleniowe na drodze.

Konferencję podsumowali i zakończyli Aleksandra Skorupska, zastępca Dyrektora IBDiM i dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW.

Pierwsza edycja konferencji LightFlow 2025 potwierdziła, jak istotną rolę odgrywa nowoczesne oświetlenie w kształtowaniu bezpiecznej i zrównoważonej przestrzeni publicznej. Dyskusje ekspertów, przedstawicieli samorządów, projektantów i branży techniczno-oświetleniowej pozwoliły wyłonić pięć tematów rekomendowanych do podjęcia w kolejnych edycjach wydarzenia:

  1. Standaryzacja jako fundament jakości
    Wdrożenie Wzorców i Standardów Ministerstwa Infrastruktury (WR-D-72, WR-D-41-4) jest niezbędne dla zapewnienia jednolitych zasad projektowania i utrzymania oświetlenia w całym kraju. Ich popularyzacja wśród zarządców infrastruktury zwiększy spójność i bezpieczeństwo sieci drogowej.
  1. Inteligentne sterowanie = oszczędność i ekologia
    Adaptacyjne systemy sterowania oświetleniem umożliwiają redukcję kosztów eksploatacyjnych oraz ograniczenie zanieczyszczenia światłem, przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wdrożone poziomy oświetleniowe powinny być potwierdzane systematycznymi pomiarami oświetleniowymi.
  1. Efektywność energetyczna i technologie przyszłości
    Rozwiązania LED oraz integracja z koncepcją smart city to kluczowe elementy zmniejszania śladu węglowego i kosztów utrzymania infrastruktury oświetleniowej.
  1. Bezpieczeństwo użytkowników dróg
    Zachowanie standardów normatywnych i wymagań zawartych w wytycznych Ministerstwa Infrastruktury (WR-D-72, WR-D-41-4) zapewnia zachowanie prawidłowego procesu projektowania i realizacji inwestycji zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, szczególnie na przejściach dla pieszych.
  1. Współpraca międzysektorowa
    Skuteczne wdrażanie innowacji wymaga zaangażowania samorządów, projektantów, jednostek naukowych oraz branży techniczno-oświetleniowej. Ważna jest integracja środowiska drogowego, elektrycznego i oświetleniowego.

Konferencja pokazała, że przyszłość oświetlenia przestrzeni publicznej to połączenie standaryzacji, innowacji technologicznych i współpracy. Wnioski z LightFlow 2025 stanowią solidną podstawę do dalszych działań na rzecz poprawy jakości i bezpieczeństwa infrastruktury oświetleniowej w Polsce.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział w konferencji. Sukces tego wydarzenia był możliwy również dzięki Państwa obecności i zaangażowaniu.

Wyrazy wdzięczności kierujemy również do naszych Patronów i Partnerów za okazane wsparcie w realizacji tego przedsięwzięcia.

 

MAT DO POB



 

part głowny tyt

lpg sp

 

partner

 

 

 

 

 Elektromontaż Rzeszów S.A. Logo tech

 

 

 

 

pasek

 

 

 

pat hon tyt

 

 

 

 

  MI MKiS  
MI konw kraj unia

 

pat nauk tyt

   PW PW tran   

pat mer tyt

zdm   oi  pol
 pol  A brd